Stor nedgang for julebord
En undersøkelse blant NHO Reiselivs medlemsbedrifter, viser stor nedgang for årets julebordsesong.
Hver tredje bedrift opplever julebordsesongen som dårlig, og nær halvparten sier den er dårligere enn i fjor. En av tre bedrifter har også opplevd større avbestillinger på julebord den siste måneden.
– Dette er alvorlig for mange reiselivsbedrifter. En høy omsetning før jul sørger for at det finnes noe å tære på i januar, som tradisjonelt er en mager måned for reiselivet, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist, i en pressemelding.
300 bedrifter som leverer julebord har deltatt i undersøkelsen, som ikke bare viser at årets sesong er preget av færre bestillinger: Heller ikke prisnivået på julebord har utviklet seg siden i fjor, noe som medfører en reell nedgang. Seks av ti bedrifter (59 prosent), tilbyr samme gjennomsnittspris per gjest som i 2008, og lavere etterspørsel oppgis som hovedgrunn til dette. Mindre og rimeligere alkohol samt bestilling av rimeligere mat er også grunner som oppgis til at prisen per gjest går ned eller holder seg uendret.
– Dette gir lavere resultater for bedriftene, som i lys av finanskrisen allerede fra før ikke har så mye å tære på. Nå bør myndighetene sette i kraft tiltak for å motvirke svikten i etterspørsel og lønnsomhet, sier Almquist.
Han peker på reduksjon i serverings-mva fra 25 til 14 prosent og økte bestillinger av kurs- og konferanser fra det offentlige som de aktuelle tiltakene.
– Når så mange som 25 prosent av bedriftene beskriver markedsutsiktene for 2010 som verre enn i 2009, er det all grunn for myndighetene å våkne opp, påpeker Almquist.
Tradisjonell jul
Undersøkelsen viser også et comeback for det tradisjonelle: 65 prosent oppgir julebuffet som den mest populære bestillingen, mens treretters julemeny utgjør 19 prosent av de bestilte julebordene. De ”utradisjonelle” julemenyene høster kun seks prosent.
Det klassiske julebordet lagt til kveldstid er det mest populære arrangementet, med hele 74 prosent. Julebord med overnatting høster 34 prosent, mens julelunsj kun får 14.
– Svarene vitner om en nøkternhet i markedet. Det er ikke det luksuriøse, men det trygge og tradisjonelle som vinner i år, sier Almquist.